Drie vragen over… flexibele contracten

Deel dit bericht:

Ken je dat? Van die vragen die vaak niet gesteld worden, maar waarop je toch antwoord wilt? Wij leggen ze wél voor. In de rubriek ‘Drie vragen over …’ stellen we een collega drie kritische vragen over een specifiek onderwerp.

Dit keer is het de beurt aan Ilona Zevenbergen, Aafjes manager MO Services. We vroegen haar naar flexibel werken: een belangrijke én onmisbare ontwikkeling in de transitie naar ‘Samen de zorg écht anders’.

Vraag 1. Hoe bewaakt Aafje de balans tussen flexibiliteit voor medewerkers en de zorg voor cliënten?

“In mijn werk draait het altijd om de driehoek tussen medewerkers, financiën en cliënten. Die laatste groep is natuurlijk ook belangrijk. Flexibel werken is zeker niet nieuw binnen Aafje. Ons flexbureau bestaat al 18 jaar en onze filosofie is altijd geweest: iedereen die goede zorgkwaliteit kan leveren, is welkom.

Maar, de meeste zorg wordt gelukkig nog steeds gegeven door onze vaste collega’s in vaste teams. En bij flexibele inzet is het uitgangspunt om daar zo veel mogelijk vaste contracten omheen te bouwen. Zo zorgen we dat onze cliënten de best mogelijke zorg krijgen. Veel van onze flexers hebben een voorkeurslocatie, waar ze vaak hun diensten inplannen. Hierdoor worden ze al snel het ‘vaste gezicht’ voor de collega’s in de teams en voor de cliënten.”

Vraag 2. Hoe voorkomt Aafje dat flexibel werken aantrekkelijker wordt dan een vast contract?

“Bij Aafje hebben we vier werkvormen: vast in een team, flexibel werken met een klein contract, flexibel werken met een groot contract, en de nieuwe regie-arbeidsovereenkomst*. We stellen eerst altijd de vaste roosters op, en het flexbureau vult de benodigde capaciteit die overblijft op.  Als je flexibel werkt, kun je daarbinnen zelf bepalen welke diensten je werkt.

In sommige levensfasen past die vrije keuze gewoon beter. Maar er zijn ook heel veel mensen die het fijner vinden om te werken in een vast team – met structuur, stabiliteit en verbondenheid met cliënten en collega’s. Een nadeel van flexen is dat je niet weet óf en wélke diensten er komen. Plus: in een vast team kun je meer invloed uitoefenen en meedenken over de zorgtransitie. Als flexmedewerker ben je de ‘vliegende keep’ en ondersteun je het vaste team. Je past je aan de behoefte aan van de locatie op dat moment. Veranderen jouw persoonlijke wensen? En wil je van vast naar flex of andersom? Dan is daar altijd ruimte voor.” 

Vraag 3. Wat betekent de combinatie flex-vast voor collega’s in vaste dienst?

“Het hangt er een beetje vanaf hoe lang een flexmedewerker al in dienst is, en hoe goed iemand Aafje kent. Datzelfde geldt uiteraard voor vaste medewerkers die net zijn begonnen. Een goede flexer is ondersteunend, kan zelfstandig werken en voert bijna dezelfde taken uit als vaste medewerkers. Het zou zo moeten zijn dat niemand het verschil merkt. 

Want met het oog op de toekomst proberen we het werken ook voor vaste collega’s zo aantrekkelijk mogelijk te maken. De tijd van ‘strak in het regime’ is gelukkig voorbij. Met fijne roosters, goede arbeidsvoorwaarden, een prettige werksfeer, begrip en respect probeert Aafje voor iedereen een mooie werkomgeving te creëren. Eigenlijk draait het bij ons altijd om maatwerk. We proberen continu om zorg en werk zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen. Dat is soms een uitdaging, maar wel een hele leuke!”

*Bij een regie-arbeidsovereenkomst spreek je van tevoren met ons af hoeveel uren je op jaarbasis wilt werken. Bijvoorbeeld een vast aantal van 1.000 uren die per maand worden betaald (1.000/12). Maar wanneer je die uren werkt, mag je zelf weten. Dit kan handig zijn als je langer vrij wilt nemen.

Heb je dit gelezen, en blijf je zitten met een prangende vraag? Stel ‘m aan Ilona via . Tip: zet ‘Drie vragen over … ‘ in de onderwerpregel.