Bij Aafje vinden we dat klanten zo veel mogelijk hun eigen leven moeten kunnen leiden, op een manier die bij hen past. Tegelijkertijd zijn er steeds meer ouderen die onze zorg en ondersteuning nodig hebben terwijl het aantal medewerkers hetzelfde blijft. Dit vraagt om slimme oplossingen. Aafje wil een goede werkgever zijn, waar werken leuk, inspirerend en zinvol is. Innovaties helpen hierbij. In deze kennisblog vertelt Ferry Bezem, directeur bij Aafje, hoe het inzetten van innovaties in de zorg voordeel oplevert voor alle betrokkenen.
Slimmer werken
“In de zorg hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt. Om zoveel mogelijk ouderen met een zorgvraag toch te kunnen helpen, moeten we de tijd van onze medewerkers zo goed mogelijk inzetten en onze medewerkers zo goed mogelijk ondersteunen. Dit kan door het gebruik van innovaties,” vertelt Ferry. “Met innovaties kunnen we inspelen op de behoeften van klanten, bewoners, gasten, medewerkers en vrijwilligers. We moeten slimmer gaan werken. We kijken hierbij steeds naar of dat wat je niet hoeft te doen, we op de één of andere manier kunnen versimpelen.”
Medicijndispenser: meer eigen regie én meer tijd
Als voorbeeld noemt Ferry de medicijndispenser. “Dit apparaatje is geschikt voor ouderen die thuis wonen en ondersteuning nodig hebben om hun medicatie in te nemen. De medicijndispenser biedt zowel voordelen voor de klant als de zorgmedewerker. De klant krijgt meer eigen regie en onze medewerkers hoeven niet meer langs te komen om te controleren of de medicatie wordt ingenomen. In de tijd die hierdoor vrijkomt, kunnen onze zorgprofessionals zo meer klanten helpen.”
Voordelen voor zowel klant als professional
De innovaties bieden veel mogelijkheden en voordelen voor klant en medewerker. “We zetten een innovatie in als het de medewerker én de klant of bewoner daadwerkelijk helpt. Het moet voor alle betrokkenen voordeel opleveren”, aldus Ferry. Innovaties maken het werk bovendien aantrekkelijker, bijvoorbeeld we ook de administratieve lasten kunnen verminderen. Ferry: “Zo wordt het werken in de zorg prettiger en helpt ons om nieuwe collega’s aan te trekken en te behouden.”
Pilots én implementatie
“Voordat een innovatie wordt geïmplementeerd, organiseren we eerst een pilot waarbij we de innovatie testen in de praktijk. Hierbij kijken we ook naar hoe medewerkers het ervaren. Innovaties worden alleen ingezet ná een succesvolle pilot. Want als onze collega’s enthousiast zijn, is het makkelijker om de innovatie ook op andere plekken toe te passen. En dan gaat het niet over één of twee innovaties: er zijn veel initiatieven die we kunnen inzetten om onze klanten en bewoners zo goed mogelijk te helpen. Vaak komen deze voort vanuit ideeën van medewerkers die we oppakken, en waar een medewerker dan ook zelf mee aan de slag gaat. De dingen die we doen, pakken we goed en grondig aan. Elke innovatie wordt goed uitgewerkt en getest voor we die inzetten. Zo hebben we al veel bereikt en komen er steeds meer mogelijkheden bij.”
Hulp voor klant
Als er innovaties worden ingezet, wil je natuurlijk ook dat klanten er goed mee kunnen om gaan. “We merken dat als we het goed aan de klant of bewoner uitleggen en hen ondersteunen, de meeste klanten het eigenlijk wel prettig vinden en de voordelen zien. Zo zijn zij minder afhankelijk van het tijdstip dat de zorgmedewerker thuis langskomt. Of kunnen klanten bijvoorbeeld zelf fysiotherapie-oefeningen doen. Als een klant moeite heeft met een innovatie, dan helpt de zorgmedewerker of een vrijwilliger bij de opstart. Die hulp is niet structureel, innovaties moeten gebruiksvriendelijk zijn. We moeten hierbij ook onze medewerkers ondersteunen. Daarom hebben we bij Aafje onder andere ook digicoaches. Zij bieden hulp en ondersteuning aan onze medewerkers.”
Innovaties zijn de toekomst
Ferry hoopt dat de innovaties die Aafje gebruikt, ook andere organisaties stimuleren om hiermee aan de slag te gaan. “Innovaties in de zorg zijn écht de toekomst. De zorg blijft natuurlijk persoonlijk, maar wordt met innovaties slimmer georganiseerd. Tot slot roep ik ouderenzorgorganisaties op om meer kennis te delen. Want als je niet uitkijkt, doet iedereen dezelfde pilots. Dan zouden we ook echt veel meer van elkaar kunnen leren”, besluit Ferry.
Meer informatie
Meer weten over innovaties bij Aafje? Klik dan hier.
Vragen over dit blog? Mail dan naar
Ronald Buijt, wethouder Zorg, Ouderen en Jeugd, opent samen met Guy Buck, voorzitter Raad van Bestuur Aafje en een lid van de lokale Cliëntenraad Aafje Smeetsland.