BedSense op locatie ‘t Ronde Sant: meer rust voor de zorg en meer uitrusten voor de bewoner

Deel dit bericht:

Wie heeft er hulp nodig? Hoe gaat het de laatste tijd met een bewoner? Op Aafje-locatie ‘t Ronde Sant hoeven onze collega’s daarvoor geen extra rondes meer te lopen en mensen wakker te maken. Vanaf nu werken we daar met de zorginnovatie BedSense van MomoMedical: een bedsensor waarmee we in één oogopslag zien wie er hulp nodig heeft.

Waarom de Momo BedSense-app?

Het is geen nieuws: het aantal ouderen in ons land neemt toe, maar de beschikbaarheid van zorgprofessionals neemt af. Er is sprake van een zorgkloof. Om die te dichten én tegelijkertijd persoonlijke zorg te blijven bieden, innoveert Aafje op verschillende manieren. De Momo BedSense-app is er daar een van, vertelt manager zorg en behandeling Thea de Jong. 

Hoe het werkt

De app is gekoppeld aan een bedsensor die onder het matras ligt. Jorien de Jonge van Momo Medical: “Met de inzichten van de applicatie gaan we voor meer aandacht en rust voor de zorg. Iets wat perfect bij Aafje past. In de app zie je welke bewoner zorg nodig heeft. Maar ook: welke patronen zien we? Hoe gaat het de afgelopen tijd met iemand? Deze dingen zorgen voor een betere nacht voor de bewoners, minder valincidenten, meer overzicht én minder werkdruk voor zorgmedewerkers.”

Meer tijd én persoonsgerichte zorg

Thea is blij dat ‘t Ronde Sant met BedSense gaat werken. “We merken dat we tijdens de nacht- en ochtendzorg nu veel rondes lopen om te kijken of iemand (al) wakker is en hoe het gaat. Dat kost ons tijd. Met de BedSense kunnen we van een afstand zien wie er zorg nodig heeft. Dan lopen we niet voor niets naar iemand toe. Voor ons en voor de bewoners fijner.” Jorien: “Je kunt zelfs persoonsgerichte seintjes instellen bij valgevaarlijke ouderen: via de app zie je tot wel 70 seconden van tevoren wie het bed gaat verlaten.” Thea: “En het helpt ons ook bij meer persoonsgerichte zorg. Is iemand bijvoorbeeld onrustig voor- of nadat er bezoek komt? Dan kunnen we daar weer op anticiperen.”

Samen stappen maken

Over drie maanden maken we de balans op: hoe ervaren onze zorgprofessionals de BedSense? Wat levert het hen en onze bewoners op? Momo Medical gaat daarvoor in gesprek met collega’s uit de nacht- en ochtenddienst. Op basis daarvan bepalen we onze volgende stappen.

‘t Ronde Sant is niet de eerste Aafje-locatie die de BedSense gebruikt. Meerdere Aafje locaties maken al gebruik van de BedSense.