Tevredenheidsmeting thuiszorg: Aafje scoort 8,5

Deel dit bericht:

Image description

Jaarlijks onderzoeken we de klanttevredenheid van de thuiszorg. Op het resultaat van de laatste meting van eind 2021 zijn we wederom trots. Ondanks dat het een erg lastig jaar was met veel uitdagingen, is de waardering gestegen van een 8,2 in 2020 tot een 8,5 eind 2021. Op ZorgkaartNederland scoorde Aafje in 2021 ook al uitmuntend, met een plaats in de landelijke top 10 als resultaat! ´Voelt u zich op uw gemak bij de zorgverleners´ (8,7) en ´behandelen de zorgverleners u met aandacht´ (8,6) scoorden het hoogst. De laagste scores werden gegeven op ´krijgt u zorg van een vast team (7,2) en ´op afgesproken tijd komen´ (7,1).

Wie hebben meegedaan?

Nieuw in 2021 is dat grote aanbieders als Aafje de meting bij minimaal 30% van de klanten uit moet zetten. Zelf willen we ook graag meer reacties, omdat we dan beter op team/gemeente niveau resultaten terug krijgen. Daarom hebben we de meting bij alle thuiszorgklanten uitgezet die aan de voorwaarden voldoen. Dit waren er 2.700. Er kwamen 970 geldige reacties binnen. Dit betekent dat 36% van de ondervraagden meedeed aan het onderzoek. De resultaten zullen binnenkort met de teams gedeeld worden.

Achtergrond

Alle organisaties die wijkverpleging leveren, moeten de landelijke thuiszorgmeting uitvoeren. Deze meting bestaat uit een aantal vaste vragen, die voor alle zorgorganisaties hetzelfde zijn. Aafje heeft er voor gekozen het onderzoek zelf uit te voeren met schriftelijke vragenlijsten.

De resultaten worden gebruikt voor landelijke dashboards en komen beschikbaar voor het Zorginstituut, Actiz, Patiëntenfederatie Nederland en de zorgverzekeraars. Zij ontvangen alleen gemiddelde scores, volledig anoniem. Daarnaast kunnen klanten toestemming geven om hun reactie op ZorgkaartNederland te plaatsen. 590 klanten hebben deze toestemming gegeven, dus hun beoordelingen zullen ook op Zorgkaart verschijnen.